Zo maak je met illustratieve visuals het verschil


Wist je dat je dagelijks duizenden advertenties en andere branded visuals te zien krijgt? De meeste daarvan vallen bijna niet op omdat het aanbod veel te groot is geworden.

Voor merken is het van cruciaal belang om op te vallen tussen de massa. Maar hoe laat je een blijvende visuele indruk na? Hoe combineer je een sterk beeld met het verhaal dat je te vertellen hebt?

Een mogelijk antwoord is het gebruik van illustraties. Met tekeningen, beelden en/of illustraties kan je makkelijk de toon zetten en deze gebruiken als versterking of als fundament van je huisstijl. Ze geven je merk een unieke en uniforme persoonlijkheid en roepen emoties op. Bovendien kunnen illustraties abstracte of droge info menselijker en concreter maken.

Kortom, illustraties helpen het verhaal van je merk helder, opvallend en memorabel te maken.

In dit artikel bespreek ik 5 originele manieren om illustraties te gebruiken die je kunnen helpen je merk verder te versterken.

1. Een interieur of beursstand

Denk bij een illustratie niet altijd aan een tekening op papier. Voor een illustrator kan vrijwel elk oppervlak een potentieel canvas zijn. Een beursstand, een interieur van een shop: het zijn canvassen waarmee tekenaars maar al te graag aan de slag gaan. Een levensgrote tekening kan namelijk voor een unieke uitstraling zorgen en ondertussen een boost geven aan de sfeer binnenin je zaak en het verhaal dat je wil uitdragen. Wedden dat mensen erover zullen praten en dat nieuwe klanten gewoon uit nieuwsgierigheid langs zullen komen.

2. User Interfaces

UI is kort voor User Interface. Denk aan de bediening van een app, de werkomgeving van je software en de navigatie in een website. Veel apps en landingspagina’s leggen hun manier van werken uit aan de hand van een tutorial of introductie. Aan de hand van slides of ‘cards’, met bijhorende illustraties, verduidelijken ze de werking, maar maken ze tezelfdertijd de informatie makkelijker verteerbaar. Je krijgt zo'n on-boardingillustraties te zien bij het opstarten van je app, in een welkomstmail of tijdens het laden van gegevens.

3. Packaging

Illustraties op verpakkingen: het werkt altijd! Kies voor een (her)interpretatie van je boodschap of je verhaal in plaats van deze letterlijk te vertalen naar een afbeelding of een tekening. Illustraties prikkelen de verbeelding, kunnen verschillende sferen oproepen en zijn in staat ‘droge’ informatie op een sappigere manier over te brengen. Dat alles zonder dat je product of dienst aan charme verliest.

4. In sociale media

Memes, gifs en video’s vind je overal op sociale media. Maar illustraties zie je nog niet vaak. Opvallen doe je met andere woorden met een goed gekozen, doordachte illustratie. Er is nog een gigantisch potentieel! Kies een leuk personage in een originele stijl dat je regelmatig op Facebook post. Of opteer voor een animatie met zelfverzonnen figuren. Kort, beknopt, inventief en snackable. Wissel korte strips af met een animatie. Geef je karakters een aantal originele quotes of catch phrases en laat je stripheld een eigen leven leiden off- en online. Koppel zoals #dagvandebrandweer er een hashtag aan en wacht rustig af tot je content viraal gaat!

5. Een logo

Het logo: een absolute evergreen. Essentieel voor je merk! Maar vergeet niet dat een logo meer is dan een eenvoudige voorstelling van je merk. Een logo is een combinatie van een beeldmerk en een woordmerk. Waar laatstgenoemde staat voor de naam van de onderneming, is het beeldmerk de tekening/illustratie dat het merk extra in verf zet. Denk aan de krokodil van Lacoste. Het fundament/de basis van een goed logo? Een herkenbare vorm, eenvoudig maar allesomvattend. Herkenbaar betekent in deze context dat de uitstraling van je logo, in al zijn varianten en formaten, steeds gelijk moet blijven. Want een logo bestaat in kleur, in zwart/wit, in het groot maar ook in het klein, liggend of staand, stilstaand of geanimeerd, in drukwerk maar ook online...

Zie je nu teveel mogelijkheden? Ik bekijk graag met je wat er mogelijk is voor jouw merk.

Laten we afspreken >